Oke dag 10, 11 en 12 Yeahhh! - Reisverslag uit Schijndel, Nederland van Yuma en Patrick - WaarBenJij.nu Oke dag 10, 11 en 12 Yeahhh! - Reisverslag uit Schijndel, Nederland van Yuma en Patrick - WaarBenJij.nu

Oke dag 10, 11 en 12 Yeahhh!

Door: Yuma

Blijf op de hoogte en volg Yuma en Patrick

08 Maart 2014 | Nederland, Schijndel

Hallo beste mensen,

Na een paar dagen geen verslag getypt te hebben ga ik er weer voor of jullie het nou leuk vinden of niet hahah.

Donderdag was een zeer drukke dag met wel liefst negen ooien die bevallen zijn. Elke keer dat we dachten yeah dit is de laatste van vandaag dan ging er weer één bevallen, en aangezien we daar niet echt op gerekend hadden waren er ook telkens weer te weinig kraamhokken vrij. Dus moesten we een aantal schapen en lammetjes die oud genoeg waren om naar buiten te gaan snel de oormerkjes in doen bij de lammetjes en de ooi zelf bekappen (hoeven knippen) en ontwormen en vervolgens in de groep gooien met de andere lammetjes en ooien.

Maar het was niet alleen een goede dag met veel geboortes, er waren ook twee ooien waar het niet helemaal goed mee ging. Bij één ooi kwam de baarmoeder uit de vulva hangen, aangezien dit niet heel normaal was hebben we gelijk Nan gebeld, hij was zoals gewoonlijk snel ter plaatsen nadat hij er naar gekeken heeft kwam hij aanzetten met een soort van lepel, deze moesten we in de vulva steken zodat de baarmoeder op zijn plaats bleef zitten, later op de dag is ze ook bevallen en dit ging gelukkig goed. Er was ook een ooi die niet goed wou eten en de lammetjes kregen hierdoor ook niet genoeg melk binnen, deze hebben we dus met de fles melk bij moeten geven.

Vrijdag was een rustige dag, met maar twee bevallingen, één in de ochtend en één in de avond. De ooi die in de avond is bevallen was de ooi met slepende melkziekte, Nico had eerder op de dag een goedje ingespoten zodat ze eerder ging bevallen. Het eerste lam kwam er niet goed uit dus hebben de ooi gepakt en Patrick heeft hem eruitgehaald, jammer genoeg was deze gelijk al dood. Dus Patrick controleren of er nog meer jongen in zaten maar hij kon alleen een pootje voelen. Dus toen heb ik Nico gebeld om te vragen of die er naar kon komen kijken. Toen Nico was gearriveerd gingen we met z'n drieën kijken hoe het met de ooi ging, en er bleken nog twee lammetjes geboren te zijn. Eén leefde er en de ander leek dood te zijn en dus wat water over de kop gegooid en door elkaar geschut maar dit hielp niet dus gooide Nico hem aan de kant omdat er geen leven meer in bleek te zitten. Dus Nico naar het andere lam kijken hoe het daar verder mee ging, en opeens zie ik dat het voor "dood" verklaarde lam beweegt. Dus ik zeg tegen Nico en Patrick, hey ik weet het niet hoor maar volgens mij leeft ons dode lam nog? Dus snel weer bij de ooi neer gelegd. Later hebben we de ooi samen met de twee lammetjes in een kraamhok geplaatst.

Vandaag dachten we weer een rustig dagje te hebben, ik had om kwart over zeven in de ochtend voor het laats gecontroleerd of er nog lammetjes bij gekomen waren maar er was niks te zien. Dus rond acht uur kijk ik even naar buiten naar de schapen die daar lopen en opeens zie ik een lammetje lopen. Aangezien het er nog maar één was gingen we eerst maar ons ontbijt op eten. Maar Patrick kijkt wat later weer even naar buiten en zit dat de ooi waar het lam bij staat helemaal geen nageboorte of bloed ofso heeft, Dus Patrick besluit om toch maar even te gaan kijken hoe dat zit. Een minuutje later hoor ik hem roepen, Yuma kom is even kijken hier! dus ik snel naar de stal lopen en dan zie ik een stuk of 8 lammetjes rondlopen in de stal. Heel leuk allemaal hoor, maar nu hadden we dus geen idee welke lammetjes bij welke ooi hoorde, dus na een tijdje gekeken te hebben wisten we ongeveer wie bij wie hoorden en hebben we de vier ooien met lammen in kraamhokken gezet. Maar ik loop naar een kraamhok om hem open te zetten voor één van de ooien en dan zie ik in het hok ernaast een ooi levenloos liggen, dit bleek de ooi te zijn die al paar dagen niet goed eet en waar we de lammetjes extra melk aan geven. De lammetjes hebben we uiteindelijk in een ander hok gezet met een soort van melkmachine, de dode ooi heb ik samen mer Enrie in een ton gedaan waar we ook de dode lammetjes in leggen.

De rest van de dag hebben we ook weer ooien moeten bekappen en ontwormen die samen met de lammetjes die we een oormerk in hadden gedaan weer naar buiten konden gaan zodat we weer wat kraamhokken vrij hadden, in de tussen tijd zijn er nog twee andere ooien bevallen. Wat dus neerkomt op een totaal aan zes ooien vandaag die bevallen zijn.
Voor de rest was het vandaag een prima dag en lekker weer om te werken, vanavond weer gegeten bij het restaurant. En nu even weer lekker niks doen.

Later,

Patrick en Yuma