Geslaagde eerste stageweek ! - Reisverslag uit Schijndel, Nederland van Yuma en Patrick - WaarBenJij.nu Geslaagde eerste stageweek ! - Reisverslag uit Schijndel, Nederland van Yuma en Patrick - WaarBenJij.nu

Geslaagde eerste stageweek !

Door: Yuma

Blijf op de hoogte en volg Yuma en Patrick

04 Maart 2014 | Nederland, Schijndel

Hallo,,

Inmiddels zit ons eerste week stage er al weer op, en ik kan wel zeggen dat dit toch wel een zeer leuke stage is. Toen ik vorig jaar hoorde dat ik op schapenstage moest had ik daar totaal geen zin in omdat ik nou eenmaal niet zoveel heb met boerderijdieren en kleinvee. Maar al met al is dit toch wel een zeer leerzame stage waar Patrick het ook volkomen mee eens is.

Gister was er geen verslag dus zal nu ook maar even vertellen wat er toen allemaal gebeurd is en aangezien het vandaag heel rustig was kan gister er dus makkelijk bij in dit verslag. Gister hadden we zoals gewoonlijk de twee nachtelijke controles die Patrick trouwens alle twee heeft gedaan zodat ik een nachtje rustig kon blijven slapen, de controle om twee uur was zonder enig resultaat maar bij de controle om vier uur waren er wel een keer voor de verandering twee ooien die bevallen waren eentje had een eenling en de ander een tweeling. Dus Patrick mij bellen om te vragen of ik kon komen helpen, maar mijn mobiel deed weer is niet wat die moet doen en op de een of andere manier kreeg Patrick gelijk de voicemail en kwam ik pas s'ochtends er achter dat hij mij gebeld had. S'ochtends waren er weer een paar ooien die gingen bevallen één daarvan had weer een drieling, maar jammer genoeg is daar één van s'avonds overleden.

In totaal waren er negen ooien die bevallen waren gister dus moesten we plek gaan maken in de kraamhokken en in het grote hok waar de oudere lammetjes in zaten, dus we hebben de oudere lammetjes samen met hun moeders naar buiten gedaan aangezien het toch heerlijk weer is. Vervolgens hebben we weer zes ooien met lammetjes in het grote hok gezet nadat we de lammetjes een oormerk in hadden gedaan en de ooien hadden bekapt en ontwormt.

Vandaag was zoals ik al eerder zei een zeer rustige dag. We hebben tot nu toe maar één bevalling gehad die overigens niet geheel natuurlijk is verlopen, de waterblaas hing al een aardige tijd uit het schaap en knapte ook op een gegeven moment, dus toen de ooi maar gepakt en ging ik deze keer met mijn hand in het schaap om te onderzoeken wat het probleem precies was dat het lammetje er niet uit kwam. Na nadere inspectie bleek dat de sluitring nog zowat dicht zat en de lammetjes er daarom niet uit konden. Dus hebben we Nan gebeld en de situatie voorgelegd, hij was binnen tien minuten ter plekken en heeft de lammetjes uiteindelijk met wat moeite uit het schaap weten te krijgen. Omdat de lammetjes nog zwak waren hebben we ze gelijk melk uit de fles gegeven zodat we zeker waren dat ze dit binnen hadden gekregen.

Voor de rest is de ochtend rustig verlopen, we hebben de buitenplaats schoongemaakt, de schapen gevoerd en water gegeven. En weer een aantal ooien met lammetjes naar buiten gezet. En weer drie ooien met lammetjes in het grote hok gezet. In de middag hebben we een paar kraamhokken schoongemaakt en het hooi buiten bijgevuld.

Rond één uur kwam er een fotografe langs van het Brabants Dagblad om foto's te maken van de lammetjes voor in de krant van morgen. Omdat het toch rustig was en ook nog is mooi weer besloot ik om mijn Nikon camera te pakken en ook foto's van de lammetjes te gaan maken die al buiten rond liepen. Hierna zijn Patrick en ik in de vrijwilligers ruimte gaan zitten met ons laptops aangezien er niks meer te doen was en er maar geen ooien gingen bevallen. De rest van de middag en avond zijn ook rustig verlopen zonder bevallingen.

Nu hopen dat het morgen weer drukker word, al was zo'n rustig dagje ook zeker niet slecht om een keer te hebben.

Later,

Patrick en Yuma

  • 04 Maart 2014 - 20:29

    Wilma.:

    Jongelui, dank voor weer een mooi verslag.

    Gr. Buur.

  • 04 Maart 2014 - 21:41

    Gerrit:

    hoi jongens ga zo door het zit er op voor dat je het weet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yuma en Patrick

dit is een dagboek van alles wat wij meemaken op onze lammerstage op de schaapskooi in schijndel!! veel plezier met lezen. Yuma Berends & Patrick Kiezebrink

Actief sinds 24 Feb. 2014
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 5151

Voorgaande reizen:

24 Februari 2014 - 31 December 2014

Stage schaapskooi schijndel

Landen bezocht: