Dag 2 Schapenstage. - Reisverslag uit Schijndel, Nederland van Yuma en Patrick - WaarBenJij.nu Dag 2 Schapenstage. - Reisverslag uit Schijndel, Nederland van Yuma en Patrick - WaarBenJij.nu

Dag 2 Schapenstage.

Door: Patrick

Blijf op de hoogte en volg Yuma en Patrick

25 Februari 2014 | Nederland, Schijndel

Dag 2 van onze stage! Vandaag was een super leerzame dag. Vanmorgen eerst hebben we het buitengedeelte van de schapen schoongemaakt. Dat hebben we samen gedaan met een andere stagiaire genaamd Rianne. We hebben toen heel veel gepraat met mensen en kennis gemaakt met vrijwilligers van het bedrijf. Daarna hebben we samen met Nan Visscher, een oud verloskundige, een schaap helpen verlossen. Omdat we hier waren om dat te leren mocht ik dat proberen. Het was erg lastig eerst om het in de praktijk te doen, want ik moest eerst de sluitwand goed uitrekken en dat was niet goed gelukt. Daardoor gleed het kopje er niet mee uit maar met behulp van Nan is het toch gelukt. Het 2e lam wat er in zat duurde te lang voordat hij er uit kwam. Die heeft hij mij er ook uit laten halen en is ook goed gegaan. Tegelijkertijd was er nog een ooi aan het lammeren maar die hebben we even haar gang laten gaan. Na de koffiepauze zagen we dat het lam er uit was. Helaas was het lam dood geboren. We hebben toen een lammetje van een drieling gehaald en ingesmeerd met het vocht van het dode lam en wat vocht uit de vulva en daarna bij het ooi gezet. Het ooi accepteerde het lam dus alles was goed. Daarna hebben we samen met de stagiaire Rianne nog wat schapen geschoren en na de pauze ook nog even. Toen kwam Nico, de dierenarts, langs en hebben we de lammetjes een oormerk ingedaan en de ooien bekapt en ontwormt. Hij heeft ook alles uitgelegd hoe we alles moesten noteren. Toen we de ooi met het doodgeboren lam wouden bekappen zagen we wat lekken bij de vulva. We hebben Nico gebeld en die was gelijk gekomen. Blijkbaar had dat schaap nog een lammetje in zich, maar die was al heel vroeg gestorven in het lichaam en niet verder ontwikkeld. We hebben daarna alles opgeruimd en waren toen voor de dag klaar. Vanavond hebben we alle schapen even gecontroleerd en gekeken of alles goed was en het was allemaal goed.

Groeten Yuma en Patrick.

• 26 Februari 2014 - 08:44

Wilma:

Jongelui, wat hebben jullie al weer veel geleerd in zo'n korte tijd. Ik vind het erg leuk om dit te mogen lezen en mee te beleven. We wensen jullie van uit Epe een fijne en leerzame dag toe.
    Gr. je buur.