Yeah, dag 4 + 5 - Reisverslag uit Schijndel, Nederland van Yuma en Patrick - WaarBenJij.nu Yeah, dag 4 + 5 - Reisverslag uit Schijndel, Nederland van Yuma en Patrick - WaarBenJij.nu

Yeah, dag 4 + 5

Door: Yuma

Blijf op de hoogte en volg Yuma en Patrick

28 Februari 2014 | Nederland, Schijndel

Hallo,,

Allereerst even een korte uitleg dat er gister geen verslag was. We hebben gister van ongeveer negen uur s'ochtends tot negen uur s'avonds schapen geschoren zodat we voor vrijdag daar mooi klaar waren. Aan het eind van de dag waren we zo moe dat we besloten hadden om maar gelijk te gaan slapen zodat we er vrijdag weer goed tegen aan konden gaan. Gister was het kwa geboortes erg rustig in totaal zijn er maar twee lammetjes geboren bij de zelfde ooi dus ook op dit gebied was er niet veel te melden.

Na een goede nachtrust gehad te hebben met twee lammer controles om twee uur en vier uur s'nachts ging de wekker om kwart over zeven weer af voor een nieuwe stagedag. Na een goed ontbijt gingen we weer aan de slag, Patrick ging weer even bij de schapen kijken of er al lammetjes bij gekomen waren en dit bleek ook zo te zijn één ooi had twee lammetjes gebaard, dus wij hebben gelijk de ooi samen met de lammetjes apart in een kraamhok gezet en de navelstengels ontsmet met jodium, oormerk van de ooi genoteerd en het geslacht van de lammetjes. Wij dachten van dit zullen wel de enige zijn van vandaag omdat we de laatste twee dagen ook maar twee lammetjes gehad hadden, maar verkeert gedacht een half uur later kwamen nummer drie en vier van vandaag, dus weer het zelfde proces gedaan als bij de eerste twee, ontsmetten noteren gegevens moederdier en geslacht van de jongen. na deze geboortes konden we dan eindelijk aan de slag met het dagelijkse werk, dus de buitenplaats schoon maken en de schapen voeren. Nadat dit gebeurd was hadden we weer de dagelijkse koffie/thee pauze met ons andere collega's.

Na de pauze gingen we nog even snel paar lammetjes een oormerk in doen, ook hierbij moesten we weer de gegeven van de ooi noteren en het geslacht van de lammetjes en natuurlijk om niet te vergeten het oormerk van de lammetjes zelf. toen dit gebeurd was zijn we de stal weer gaan op strooien aangezien dit weer één grote rotzooi was en je meer ontlasting zag dan stro. Nadat dit gebeurd was mocht Patrick met de trekker een nieuwe baal hooi in het buiten verblijf van de schapen dumpen zodat we wisten hoe de trekker werkt voor het weekend aangezien zowat iedereen dan carnaval gaat vieren hier en dus de schaapskooi ook gesloten is en voor ons het dus wel handig is als we weten hoe de trekker werkt mochten we weer een nieuwe baal stro of hooi nodig hebben.

Na de middag pauze wouden we even een schaap gaan bekappen maar dit plan bleek niet door te kunnen gaan omdat er alweer een ooi een lammetje had gekregen dit was er maar één dus wij dachten er moet nog een tweede komen dus wij wachten en opeens begint ook nog een andere ooi te lammeren, dus ik gauw mijn mooie Nikon camera er pakken zodat we de geboorte konden gaan filmen. omdat er nu twee ooien aan het lammeren waren hebben we besloten om de eerste alvast in een kraamhok te zetten. het duurde nogal lang totdat het tweede lammetje kwam dus ging Patrick even met zijn hand in de ooi om te controleren of er nog wel een lam in zat en er bleek geen ander lam in te zitten. Dus gingen we weer terug naar de anderen ooi om te kijken hoe het daar ging, inmiddels waren de pootjes al zichtbaar dus heb ik de camera weer aangezet en ben het gaan filmen, het eerste stuk ging vrij langzaam maar zodra het hoofdje er uit was ging vrij snel de rest van het lichaam er achter aan, ook bij deze ooi kwam er maar geen tweede lammetje achteraan dus ook nu ging Patrick weer met zijn hand in de ooi om te controleren of er nog een lammetje was en weer bleek er geen tweede lammetje te zijn dus ook deze weer in een kraamhok gezet en zoals voorgaande ooien en lammetjes de gegevens weer gecontroleerd en de navelstengels ontsmet. En nu konden we eindelijk weer een schaap gaan bekappen, dit ging vrij makkelijk en waren we snel klaar mee.

Omdat we nu nog maar vier kraamhokken over hadden en we dachten dat er vandaag nog wel wat lammetjes bij konden komen of morgen weer een heleboel, gingen we met Enri overleggen of we de stal alvast in tweeën konden gaan splitsen zodat de oudere lammetjes met ooien allemaal bij elkaar gezet konden worden. Enri vond dit een goed plan dus hebben we het plan tot uitvoering gebracht. Eenmaal de lammetje en de ooien bij elkaar gezet te hebben gingen de lammetjes helemaal los, springen, rennen, elkaar omver lopen enz. Dit was een zeer leuk gezicht om te zien.

Om vier uur hadden we het wel even gezien met de schapen en besloten we even de buurt te gaan verkennen met de auto, voordat we weg gingen ging Patrick toch nog even controleren of er geen ooi aan het lammeren was, en we konden het wel vergeten om de buurt te gaan verkennen want er was alweer een schaap aan het lammeren, dit schaap kreeg in tegen stelling tot de laatste twee ooien die we vandaag gehad hadden wel weer twee lammetjes dus hier ook weer foto's van gemaakt en toen de ooi klaar was ook deze weer met lammetjes in een kraamhok gezet en gegevens genoteerd en de navelstengels ontsmet.

Inmiddels was het alweer kwart voor vijf en aangezien we om vijf uur verwacht werden bij het restaurant gingen we met de auto weer die kant op. Na weer lekker gegeten te hebben daar gingen we weer naar de schaapskooi, omdat we even zin hadden om wat leuks te gaan doen besloten we om met de trekken en de auto een rondje te gaan rijden. Patrick op de trekker en ik zelf uiteraard in de auto. Om zeven uur waren we weer terug en besloot Patrick even te gaan skypen met Tessa en zijn familie en ik zelf ging besloot om weer een mooi verslag te gaan schrijven.

Morgen word het waarschijnlijk weer een drukke dag maar hopelijk ook wat tijd om dan toch eindelijk de buurt hier te gaan verkennen.

Update 21:45 : Net weer een lammetje geboren, ooi en lam maken het goed.

Tot morgen,

Patrick en Yuma.

• 28 Februari 2014 - 23:17

Wilma.:

Jongens wat een mooi verslag. Ik geniet hier van. Trusten voor straks.

Gr. je buur.